Integritetspolicy för Lofta

Senast uppdaterad: 18 mars 2025

Hos Lofta värnar vi om din integritet. Här beskriver vi vilka personuppgifter vi samlar in, hur de används, lagras och skyddas, samt vilka rättigheter du har enligt GDPR.

1. Ansvarig för personuppgifter

CHEA Trade AB (org.nr: 559493-0579) (”Lofta”) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med användningen av våra tjänster.

2. Vilka uppgifter samlar vi in?

Vi samlar in personuppgifter för att kunna erbjuda och förbättra våra tjänster. Uppgifterna kan delas in i följande kategorier:

Uppgifter du själv lämnar till oss

  • Vid registrering: Namn, e-postadress, telefonnummer och verifiering via elektronisk identifiering (exempelvis BankID).
  • Vid transaktioner: Betalningsinformation och leveransuppgifter såsom namn, adress och kontaktuppgifter.
  • Vid supportärenden: Uppgifter du lämnar vid frågor, reklamationer eller andra ärenden.

 

Uppgifter vi samlar in automatiskt

  • Teknisk data: IP-adress, enhetsinformation, operativsystem, webbläsare och cookies.
  • Användarbeteende: Hur du navigerar och interagerar med vår plattform.

 

Uppgifter vi får från tredje part

  • Betalningsleverantörer: information om genomförda transaktioner och betalningsstatus.
  • Frakt- och logistikpartners: information om leveransstatus och spårning av försändelser.
  • Myndigheter och tillsynsorgan: i de fall vi är skyldiga att rapportera eller hantera lagkrav.

 

Om du registrerar ett företagskonto eller föreningskonto samlar vi även in organisationsnummer, registreringsbevis för företaget eller konstituerande protokoll för föreningen.

3. Hur använder vi dina uppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

1. Tillhandahålla och hantera våra tjänster (Laglig grund: Avtal)

  • Skapa och hantera ditt konto.
  • Genomföra köp, försäljningar och betalningar.
  • Tillhandahålla kundtjänst.

 

2. Förbättra användarupplevelsen (Laglig grund: Berättigat intresse)

  • Analysera plattformens användning för att optimera funktioner och innehåll.
  • Identifiera och åtgärda tekniska problem.

 

3. Säkerhet och regelefterlevnad (Laglig grund: Rättslig förpliktelse & berättigat intresse)

  • Förebygga bedrägerier och otillåten aktivitet.
  • Följa lagkrav, såsom bokföringslagen (transaktionshistorik sparas i 7 år).

 

4. Marknadsföring (Laglig grund: Samtycke)

  • Skicka erbjudanden och nyhetsbrev (om du har godkänt det).
  • Anpassa annonser och innehåll.

Du kan alltid avregistrera dig från marknadsföring via din kontoinställning eller genom att kontakta oss.

 

4. Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter bara så länge det behövs för att uppfylla syftena i denna policy eller för att följa lagkrav. Till exempel:

  • Kontouppgifter: Så länge du har ett aktivt konto.
  • Transaktionsuppgifter: I enlighet med bokföringslagen (upp till 7 år).
  • Supportärenden: 2 år efter avslutat ärende
  • Marknadsföringsdata: Tills du återkallar ditt samtycke

 

5. Vem delar vi dina uppgifter med?

Vi delar personuppgifter med tredje parter som är nödvändiga för att tillhandahålla våra tjänster, såsom:

  • Betalningsleverantörer: för att möjliggöra säkra transaktioner och hantera betalningsflöden.
  • Frakt- och logistikpartners: för att möjliggöra leverans, spårning och frakthantering.
  • Tekniska tjänsteleverantörer: för drift av plattformen, säkerhet och supportfunktioner.
  • Myndigheter och tillsynsorgan: vid lagkrav eller för att förebygga bedrägerier.

 

Lofta säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part, och vi delar endast data i enlighet med denna policy och gällande lagstiftning.

6. Dina rättigheter

Som användare har du följande rättigheter enligt GDPR:

  • Rätt till tillgång: Få veta vilka uppgifter vi har om dig..
  • Rätt till rättelse: Begära att felaktiga uppgifter korrigeras.
  • Rätt till radering: Begära att vi tar bort dina uppgifter när de inte längre behövs.
  • Rätt till begränsning: Be oss begränsa behandlingen av dina uppgifter.
  • Rätt till dataportabilitet: Få ut dina uppgifter i ett strukturerat format.
  • Rätt att invända: Protestera mot behandling för berättigat intresse eller direktmarknadsföring.

För att utöva dina rättigheter, kontakta vår kundtjänst.

7. Säkerhet

Vi skyddar dina uppgifter med tekniska och organisatoriska åtgärder för att minska risken för obehörig åtkomst, förlust eller ändring. Trots detta kan vi inte garantera fullständig säkerhet. Använd starka lösenord och undvik att dela inloggningsuppgifter.

8. Ändringar i integritetspolicyn

Vi kan behöva uppdatera denna integritetspolicy ibland för att spegla ändringar i våra tjänster eller lagkrav. Den senaste versionen finns alltid på vår hemsida.

9. Kontakt

Har du frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter? Kontakta oss gärna!

E-post: hej@lofta.nu